Československý stíhací dvojplošník
Najznámejším symbolom československého predmníchovského letectva sa stala Avia B.534. Stroje B.534 prvej verzie dostalo Československé letectvo v roku 1935. Vo 4 verziách bolo do okupácie Nemcami postavených takmer 450 kusov, z nich prvých 100 bolo vyzbrojených iba dvoma guľometmi. Ďaľšie série niesli štyri guľomety v trupe a 272 strojov verzie IV malo krytú kabínu a kovovú vrtuľu. K nim ešte treba pripočítať 54 strojov Bk.534 s dvoma guľometmi a motorom prispôsobeným pre uloženie jedného kanónu Oerlikon kalibru 20mm strieľajúceho hriadeľom vrtuľe, ktorý bol v praxi nahradený len guľometom kalibru 7,92mm. Lietadlo B.534 sa tiež skúšalo z lyžami Poľskej firmy Szomański pre použitie na snehu.
Za okupácie využívala Luftwaffe niektoré stroje k výcviku stíhacích pilotov a k vlečeniu nákladných klzákov. Dve lietadlá boli ešte pred Mníchovom (1938) dodané do Grécka, kde neskôr bojovali proti Talianom.
Letectvo Slovenského štátu prevzalo asi 90 kusov, niekoľko z nich bolo poškodených alebo zostrelených v bojoch s maďarskou armádou. Dve letky sa na nemeckej strane poľského ťaženia v roku 1939. V roku 1941 bojovali dve slovenské stíhacie letky s B.534 proti sovietom. Za SNP (Slovenské Národné Povstanie) v roku 1944 tri zvyšné slovenské B.534 proti nemeckým okupantom. Ako pocta pozoruhodnému lietadlu a jeho pilotom bola v roku 1975 vyrobená presná replika s československými výsostnými znakmi. Stroj je vystavený v Leteckom múzeu v Prahe-Kbely.
Verzie
B-534 (1. série)
B-534 (2. série)
B-534 (3. série)
B-534 (4. série)
Bk-534
Najznámejším symbolom československého predmníchovského letectva sa stala Avia B.534. Stroje B.534 prvej verzie dostalo Československé letectvo v roku 1935. Vo 4 verziách bolo do okupácie Nemcami postavených takmer 450 kusov, z nich prvých 100 bolo vyzbrojených iba dvoma guľometmi. Ďaľšie série niesli štyri guľomety v trupe a 272 strojov verzie IV malo krytú kabínu a kovovú vrtuľu. K nim ešte treba pripočítať 54 strojov Bk.534 s dvoma guľometmi a motorom prispôsobeným pre uloženie jedného kanónu Oerlikon kalibru 20mm strieľajúceho hriadeľom vrtuľe, ktorý bol v praxi nahradený len guľometom kalibru 7,92mm. Lietadlo B.534 sa tiež skúšalo z lyžami Poľskej firmy Szomański pre použitie na snehu.
Za okupácie využívala Luftwaffe niektoré stroje k výcviku stíhacích pilotov a k vlečeniu nákladných klzákov. Dve lietadlá boli ešte pred Mníchovom (1938) dodané do Grécka, kde neskôr bojovali proti Talianom.
Letectvo Slovenského štátu prevzalo asi 90 kusov, niekoľko z nich bolo poškodených alebo zostrelených v bojoch s maďarskou armádou. Dve letky sa na nemeckej strane poľského ťaženia v roku 1939. V roku 1941 bojovali dve slovenské stíhacie letky s B.534 proti sovietom. Za SNP (Slovenské Národné Povstanie) v roku 1944 tri zvyšné slovenské B.534 proti nemeckým okupantom. Ako pocta pozoruhodnému lietadlu a jeho pilotom bola v roku 1975 vyrobená presná replika s československými výsostnými znakmi. Stroj je vystavený v Leteckom múzeu v Prahe-Kbely.
Verzie
B-534 (1. série)
B-534 (2. série)
B-534 (3. série)
B-534 (4. série)
Bk-534